صورتهای مالی ایران خودروییها نشان میدهد چگونه پژو پارس اجازه سوددهی را از این شرکت خودروسازی گرفت.
به گزارش بنکر (Banker)، ایران خودرو ظرفیت تولید گروه پژو را 50 درصد کاهش داد.
صورتهای مالی آبیهای جاده مخصوص مربوط به نیمه اول 1403 نشان میدهد این خودروساز ظرفیت عملی گروه پژو را 187 هزار دستگاه اعلام کرده است.
خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در صورتهای مالی خود مربوط به نیمه اول 1402 ظرفیت عملی گروه پژو را 373 هزار دستگاه اعلام کرده بود.
بنابراین شاهد هستیم که ظرفیت عملی گروه پژو طی یکسال افتی نزدیک به 50 درصدی را تجربه کرده است و آبیهای جاده مخصوص قید تولید 186 هزار دستگاه انواع پژو را زدهاند.
این کاهش، ظرفیت عملی در تیراژ تولید و فروش گروه پژو در بازه زمانی یاد شده خود را نشان میدهد.
کاهش تیراژ تولید پژو
ایران خودروییها سال گذشته تا پایان شهریور حدود 144 هزار و 900 دستگاه از انواع محصولات خود با برند پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.
اما تیراژ تولید گروه پژو تا پایان شهریور 1403 حول و حوش 89 هزار و 100 دستگاه بوده است.
بنابراین شاهد هستیم که تولید گروه پژو در بازه زمانی مورد بررسی افتی بیش از 38 درصدی را تجربه کرده است.
این کاهش تیراژ تولید به زبان تیراژ افتی حول و حوش 55 هزار و800 دستگاهی را در تولید گروه پژو رقم زده است.
افت فروش
بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از وضعیت فروش گروه پژو در پایان شهریور 1403 در قیاس با فروش این گروه خودرویی در پایان نیمه اول 1402 نیز از افت فروش خبر میدهد.
آبیهای جاده مخصوص در پایان شهریور سال گذشته در مجموع حدود 146 هزار و 400 دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را برای متقاضیان فاکتور کردند.
اما آمار فروش گروه پژو در پایان نیمه اول سال جاری نزدیک به 89 هزار و 300 دستگاه بوده است.
بنابراین شاهد هستیم که فروش این گروه خودرویی با کاهشی نزدیک به 39 درصدی روبرو شده است.
این درصد افت فروش گروه پژو به زبان تیراژ نزدیک به 57 هزار و دستگاه است.
اما سوال اینجاست چرا خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در بازه زمانی یاد شده ظرفیت گروه پژو را نصف کرده است؟
براساس پیگیری خبرنگار، به نظر میرسد دلیل اول را باید در زیان دهی ایران خودرو از محل تولید گروه پژو جست و جو کرد.
ایران خودروییها در پایان نیمه اول سال گذشته از محل فروش گروه پژو بیش از 9 هزار و 300 میلیارد تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کردند.
ایران خودروییها در نیمه اول سال گذشته به ازای فروش هر دستگاه از محصولات خود با برند پژو بیش از 63 میلیون تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کردند.
این زیان در پایان نیمه اول سال جاری به حوالی هزار و 435 میلیارد تومان رسیده است.
اما در 6 ماهه ابتدایی امسال زیان گروه پژو به ازای فروش هر دستگاه حدود 16 میلیون تومان براورد میشود.
زیان ایران خودروییها
بنابراین شاهد هستیم که زیان ایران خودروییها در محل فروش گروه پژو تا پایان شهریور 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 85 درصد کاهش یافته است.
ایران خودروییها در بازه زمانی یاد شده توانستند بیش از هفت هزار و 890 میلیارد تومان از زیان گروه پژو کم کنند.
افت تیراژ فروش گروه پژو و همچنین حذف برخی از محصولات زیان ده از سبد محصولاتی ایران خودرو دلیل عمده بهبود وضعیت زیان گروه پژو است.
در میان محصولات حاضر در این گروه خودرویی پژو پارس متهم ردیف اول قلمداد میشود.
ایران خودروییها توانستند با حذف پژو پارس شرایط وضعیت زیان خود را بهبود ببخشند.
برد متقاضیان
البته با توجه به فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه برای محصولات ایران خودرو به نظر میرسد متقاضیانی که توانستند به محصولات این گروه خودرویی در کارخانه دسترسی پیدا کنند، بُرد کردند.
این وضعیت برای مشتریانی که توانستند پژو پارس خریداری کنند به گونه دیگری است و سود بیشتری را نصیب مشتاقان این خودرو کرد.
به نظر میرسد حذف پژو پارس در این کاهش زیان نقش اصلی را بازی کرده است.
باید منتظر ماند و دید ایران خودروییها میتوانند بالاخره از محل فروش گروه پژو سودده شوند یا همچنان این گروه خودرویی جیب ایران خودرو را میزند؟