کارکنان شبکه بانکی در این روزهای بحرانی که مانند آن قبلاً تجربه نشده است، بدون هیچ کم و کاستی و همچون گذشته به ارائه خدمات بانکی به جامعه مشغولند؛ در حالی که به دلیل مواجهه رودر رو با اقشار مختلف مردم و سر و کار داشتن با اسکناس و کاغذ و اسناد و ملزومات فیزیکی، بیش از سایر مشاغل (و شاید همطراز با جامعه پزشکی و سلامت کشور) در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. با بررسی و پیگیری اخبار تعداد مبتلایان و فوت شدگان نظام بانکی (بر اثر ویروس کرونا) به راحتی در مییابیم که این افراد تا چه اندازه در معرض خطر قرار گرفته و چه آسیب هایی را متحمل شده اند. متاسفانه بیتوجهی برخی در ایجاد ازدحام در شعب و تردد غیر ضروری مشتریان و نیز برخی دستورالعمل های خلقالساعه (که موجب کشاندن بیش از پیش مردم به شعب میگردد) باعث شده تا تعداد زیادی از کارکنان بانکها به این بیماری مبتلا شده و یا به شدت در معرض آلودگی ناشی از ویروس کرونا قرار گیرند.
بانکها همیشه در صدر سازمانهای مشتریمدار قرار داشتهاند و همواره تلاش شده در هر شرایطی حضور کارکنان بانکها در شعب متوقف نشده و چرخه خدمات رسانی به مشتریان قطع نگردد. آنچنان که عنوان شد، بانکها به وظیفه خود در شرایط بحرانی عمل کرده اند؛ و در نقطه مقابل باید با تقویت احساس مسئولیت در مشتریان بانکی و آموزش و ترویج استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک از حجم مراجعه به شعب کاست و جان کارکنان بانکها و خود مشتریان و مردم را در امان نگه داشت. متاسفانه در موارد بیشماری مشاهده شده است که مردم برای مسائل بسیار پیش پا افتاده (که به راحتی میتوان از طریق اینترنت بانک، دستگاههای خودپرداز و… بصورت غیرحضوری انجام داد) به شعب مراجعه میکنند و خود عاملی می شوند برای ایجاد تراکم در شعبه و کمک به انتقال ویروس کرونا.
در این میان چند نکته قابل تامل است که باید به آنها اشاره نمود. اول اینکه رسانه های جمعی آنگونه که باید و شاید به مسئله این روزهای کارکنان شبکه بانکی و مظلومیت آنها و همچنین ایجاد احساس مسئولیت در مردم نسبت به کارکنان بانکها نپرداخته اند. در راس این رسانه ها، رسانه ملی است که جز چند خبر کوتاه از زبان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، اطلاع رسانی شایسته ای از زحمات و نیز میزان درگذشتگان نظام بانکی که همچون نظام سلامت در خط مقدم خدمتگزاری به ملت ایران (آنهم از جنس خدمت به اقتصاد و معیشت مردم و کمک به جریان داشتن چرخه نظام اقتصادی کشور) قرار دارند نداشته است. یقیناً قدردانی از زحمات کارکنان شبکه بانکی می تواند باعث دلگرمی کارکنان و توجه بیشتر مردم و مسئولین گردد. اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه ملی در خصوص خطرات حضور غیر ضروری و ازدحام آنان در شعب بانکی به طور قطع در سلامت کارکنان بانکی و خود مشتریان موثر خواهد بود که متأسفانه چندان به آن توجهی نشده است.
نکته دوم که بسیار آزار دهنده است، اینکه در بسیاری موارد نه تنها تقدیری از این قشر زحمت کش جامعه صورت نپذیرفت بلکه برخی چهره ها و مسئولین کشوری و استانی همچون گذشته دیوار بانکها را کوتاه دیده و کارکنان شعب را مورد انتقاد و شماتت قرار دادند؛ که چرا مردم در صف معطل می مانند و کار آنها به سرعت انجام نمیشود یا چرا فلان قسط از حساب مشتری کم شد و فلان تسهیلات دیر اعطا گردید. این موارد قطعا موجب دلسردی کارکنان بانکها خواهد شد و خستگی بر تن آنان خواهد ماند.
مورد بعدی عدم انسجام و وحدت رویه بانکها در اعلام ساعات کاری، شیفت بندی و چگونگی حضور کارکنان به صورت چرخشی است. به گونه ای که در مقاطع و مواردی هر کدام از بانکها به سلیقه خود رفتار کرده اند. و یا دو نهاد «شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی» و «کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی» هرکدام ساعت های کاری و دستورالعمل های متفاوتی برای حضور کارکنان شعب مورد نظر خود اعلام نمودند؛ که این خود موجب سردرگمی کارکنان شعب بانکها و مشتریان شده و انتقاداتی را به این دو تشکل وارد نموده است. لذا پیشنهاد میگردد از این پس یک دستورالعمل واحد برای چگونگی حضور و ساعات کاری کارکنان بانکهای کشور (چه خصوصی و چه دولتی) ابلاغ گردد.
نکته دیگر توجه به سلامت کارکنان و شعب بانکی است که مدیران ارشد و مسئولین باید در این خصوص یک اقدام «کوتاه مدت و عاجل» و یک «برنامه ریزی دائمی» را در دستور کار قرار دهند.
اقدام کوتاه مدت اینکه به هر طریق ممکن ملزومات بهداشتی مورد نیاز شعب و کارکنان را تهیه و در اختیار آنان قرار دهند. (متاسفانه در موارد زیادی کارکنان شعب از کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده گلایه داشته اند که این خود نکته بسیار منفی برای مسئولین ارشد بانکها است).
مورد دوم برنامه دائمی برای دوران پساکرونا است. چراکه قطعا دوران پساکرونا با دوران قبل از آن از نظر توجه به اصول بهداشتی متفاوت خواهد بود و می بایست پروتکلی دائمی برای ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان بانکی تهیه و عملیاتی نمود.
در پایان باید به یک نکته مثبت و یکی از دستاوردهای کرونا برای بانکی ها هم اشاره نمود. و آن این است که شبکه بانکی متوجه شد که یک خانواده است و این احساس در کارکنان بانک ها ایجاد گردید که می توانند در موارد بسیاری به یک انسجام و اتحاد و همدلی برای غلبه بر مشکلات برسند. و به نظر می رسد کارکنان شبکه بانکی با برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهایی در آینده نزدیک بتوانند یک اتحادیه صنفی به نمایندگی و با مشارکت همه کارکنان بانک های کشور تشکیل دهند تا از طریق آن پیگیر خواسته ها و مشکلات این قشر زحمتکش و محترم جامعه باشند.