سازمان تامین اجتماعی به زنان بیمهشده به منظور حمایت مالی در دوران بارداری، کمکهزینههایی را اختصاص میدهد.
به گزارش بنکر (Banker)، طبق اعلام این سازمان، زنان باردار میتوانند با ارائه گواهی ولادت و شناسنامه نوزاد و مادر، از حق غرامت دستمزد ایام بارداری و مرخصی زایمان بهرهمند گردند.
این کمکهزینه به بیمهشدگانی تعلق میگیرد که در دوره بارداری مشغول به کار نبوده و بر اساس ضوابط قانونی مرخصی گرفتهاند.
کمکهزینه بارداری از اولین روز استراحت محاسبه و به مدت مشخصی پرداخت میشود.
مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که نوزاد خود را از شیر تغذیه میکنند، 9 ماه است که 3 ماه آن باید پس از زایمان باشد.
همچنین، برای زایمانهای دوقلو و سهقلو یا بیشتر، به ترتیب 9 ماه و 1 سال مرخصی در نظر گرفته شده است.
کمک هزینه بارداری بیمه شدگان تامین اجتماعی چقدر است؟
میزان کمکهزینه بارداری معادل دو سوم آخرین حقوق بیمهشده است و برای محاسبه آن، مجموع حقوق بیمهشده در 90 روز پیش از استراحت، تقسیم بر تعداد روزهای کاری در آن زمان میباشد.
پرداخت این کمکهزینه به صورت ماهانه انجام شده و تأخیر در پرداخت آن تخلف محسوب میگردد.
شرایط دریافت کمکهزینه بارداری شامل پرداخت حق بیمه 60 روزه در سال گذشته و عدم دریافت مزد در زمان استراحت است.
همچنین، بیمهشده باید در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی قرار داشته باشد.
زنان بیمهشده میتوانند با ارائه گواهی پزشک و مدارک مربوطه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir برای دریافت کمکهزینه بارداری و غرامت دستمزد اقدام نمایند.