رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به دنبال این موضوع هستند که قیمت گواهی اسقاط خودروهای عمومی مخصوصاً تاکسیها افزایش پیدا کند تا مردم راحتتر ماشین فرسوده خود را تعویض کنند.
آلودگی هوا مشکلی که امروز دغدغه کلانشهر تهران است و یکی از عوامل اصلی این آلودگی خودروهای فرسوده است که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلایندههای میشود و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، کار مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.
خودروهای فرسوده نه تنها مصرف سوخت بالایی دارند بلکه در آلودگی کلانشهرها نیز نقش مهمی ایفا میکنند. به گفته مسؤولان بالغ بر۷ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند که باید نهادهای متعددی دست به دست هم دهند تا در طرح اسقاط خودروهای فرسوده همکاری کنند.
در همین سالها با کاهش ارائه گواهی اسقاط، ممنوعیت واردات خودرو و معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده، رفته رفته مراکز اسقاط نیز تعطیل شدند و این طرح پس از گذشت سالهای طولانی نتوانست به خوبی اثرگذار باشد.
اما طی دو ماه گذشته و با مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده و صفر به کشور، طرح اسقاط خودرو مجدداً مطرح شد.
هموار کردن راه برای اسقاط خودرو
داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با فارس گفت: آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک(تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) را با آییننامه ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو ادغام کردیم چرا که متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ تا ۷ سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.
وی ادامه داد: یک آییننامه واحد را ارائه کردیم چون در آیین نامه ماده ۸ سن فرسودگی لغو شده و به سن مرز فرسودگی آمده بود اما در آیین نامه ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودرو سن فرسودگی اجرا شد که در این آیین نامه جدید به سن فرسودگی و اسقاط خودرو توجه شده است.
ما به دنبال این هستیم که بخشی از تولیدات داخل به این طرح اختصاص پیدا کند، در حال حاضر ۲۰ درصد از قرعهکشی خودرو به دارندگان خودرو فرسوده اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد ما به دنبال ارزشمند کردن گواهی اسقاط خودرو هستیم تا مالکان خودروهای فرسوده تشویق شوند و برای از رده خارج کردن خودرو و بتوان با گواهی اسقاط بتوان چرخ این کار را چرخاند.
گواهی اسقاط تاکسی ۲۰۰ میلیون میشود
گلعلیزاده افزود: در گذشته تنها قیمت یک لاشه خودرو را به صاحب ماشین داده میشد که مبلغ چشمگیری نبود ولی در حال حاضر پیشنهاد ما این است که یک ماشین با ۶ گواهی اقساط حدود ۲۰۰ میلیون تومان دریافت میکند، اولویت اولیه ما حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت است ولی در صورت اینکه منابع به ما اجازه دهد این طرح را برای ماشینهای عمومی هم ادامه میدهیم.
رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: یک برنامه زمانبندی برای این کار در نظر گرفتهایم که سال اول و دوم را برای موتورسیکلت و تاکسی با توجه به این نکته که پیمایش بیشتری دارند قرار میدهیم. بیشتر افرادی که خودرو فرسوده دارند شاید توانایی مالی تعویض را نداشته باشند ولی با طرحهای تشویقی باید بتوانیم مردم را ترغیب بهتعویض خورو کنیم.
گلعلیزاده ادامه داد: این پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور است که پیش نویس به صورت مشترک تهیه شده که دو هفته دیگر در هیأت دولت مطرح میشود و در صورت تصویب و تایید از سوی هیأت تطبیق لازم الجرا خواهد بود.
اسقاط خودرو چیست؟
براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موظفاند وسیله نقلیه را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این سن برای خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین و موتور سیکلت متفاوت است.
بر اساس این طرح، مراکزی به نام مراکز اسقاط خودرو های فرسوده به وجود آمدند تا خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.
اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده
اجرای طرح فرسودگی خودروها یا همان طرح اسقاط خودرو مهم است چراکه بسیاری از کلانشهرهای ایران با آلودگی هوا روبهرو هستند و تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلتها به این آلودگیها دامن میزند و سبب افزایش آلایندگیها میشود. خودروهای فرسوده بیش از ۲۰ برابر خودروهای معمولی تولید آلایندگی دارند و تنها با جریمه نمیتوان تردد آنها را محدود کرد.
آییننامه سن فرسودگی خودروها
خرداد ماه سال ۱۴۰۰ هیات وزیران وقت، آییننامهای را درباره تعیین سن فرسودگی خودروها به تصویب رساند. بر اساس این آییننامه، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه در اثر مرور زمان، سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شد. بنابراین خودروهای مشمول باید سالانه دفعات بیشتری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
بر اینظاساس سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال است. این خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی باید هر ۶ ماه اقدام به دریافت معاینه فنی کنند.
وانت پایه گازسوز و بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی نیز به ترتیب با سن ۱۴ و ۱۳ سال به سن مرز فرسودگی میرسند که پس از آن باید هر ۴ ماه یکبار نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
در مصوبه جدید در سال ۱۴۰۲ تصویب شد، خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی شده و در صورت عدم موفقیت در اخذ دو دوره متوالی معاینه فنی، فرسوده محسوب میشوند که در این آییننامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده و خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند
کاهش چشمگیر اسقاط خودرو در سالهای اخیر
اردیبهشت ۱۴۰۲، محمد مشهدیشریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اظهار کرد در سال ۹۳ ، تعداد ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده، اما در سال ۹۸ این تعداد به یکپنجاهم، یعنی ۷۷۰۰ دستگاه رسید. سال ۹۹، تعداد ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ ۳۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد؛ یعنی اعداد کنونی قابل مقایسه با سال ۹۳ نیست.
جدول فرسودگی خودرو در سال ۱۴۰۲
وی تاکید کرد ۵۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه در تردد کشور است. باید ساز وکارهای تشویقی و تنبیهی به گونهای برنامهریزی شود که صاحبان خودروهای فرسوده علاقمند شوند تا خودروهای خود را تحویل دهند.
اما در حال حاضر وقتی قیمت پراید به عدد ۴۰۰ میلیون تومان میرسد، کسی حاضر نمیشود خودرویی را که ۲۰ سال کار کرده ارزان بفروشد. باید تناسبی بین خودروی فرسوده و نو باشد وگرنه هیچ انگیزهای برای اسقاط نیست.
سلام و درود به شورای نگهبان که سن خودروی فرسوده را با یک نظر بسیار فنی و شرعی رد کرد. اما برخی بیکار ننشستند و باز دست به کار شدند تا نون خودروسازهای بی انصاف رو چرب کنند. آقا جان اولا که هر ماشین قدیمی فرسوده نیست در حالیکه تمام ماشینهای نو داخلی از قدیمی ها در بسیاری از جهات پسرفت کرده اند، چرا حقیقت رو به مردم نمیگید، چرا نمیگید که چون مردم دیگه توان خرید ماشین رو ندارند، میخواین با این طرح مجبورشون کنیم ماشین بردارن.من یه ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم که اتاق ۱۴۰۱ روش گذاشتم، چون مجبور شدم، حالاهم با صفر هم عوضش نمیکنم، مرد باشید و یه آزمون واقعی بگذارید ببینم این آلاینده است یا ماشینهای امروزی داخلی، ماشینی که الان به من ۲۶۰ میلیون آب خورده میخوان بردارن ۴۰ م نقدی یا مفت که یه ماشین افتصاح رو ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون مثلا قسط بدم!!!! تازه ۱۰۰ م هم وکالتی بگذارم تو بانک تا کی بشه که بهار بیاد، خربزه با خیار بیاد، واقعا وقاحت هم حدی داره، شرم کنید. ما پول نداریم که تو این طرح شرکت کنیم، میخواین جریمه کنید به درک، جریمه کنید، اصلا توقیف کنید این دلخوشی ما رو، اما ما نه میتونیم نه میخوایم که بنجلهای نو شما رو بخریم. خدا جای حق نشسته، توکل ما هم به همان است و بس.
تو بنزین ها نفت سفید میریزن بعد یه مسخره بازی راه انداختن البته چهل و اندی سال مردم با دروغ هاشون به بازی گرفتن. مردک اگر طرف داشت که ماشینشو عوض میکرد پس مرز نداره مثل دولت که فرسوده سوار بشه . این دولت که باید یه فکری به حال ماشبن های فرسوده کنه
چاره کار فقط الاغ هسش
دولت رئیسی بابد یه طرحی بذاره که مردم روستا و بعضا شهر ها روی ببارند بسمت پرورش الاغ
دولت یل سوبسید به الاغ دارها بده
یا کره خر الاغ را به نرخ مصوب تحویل روستاییان بده و الاغ تحویل بگیره
از طرفی بجای وانت ها هم میتونه از طرح جایگزینی قاطر استفاده کنه
به جای شاسی بلند هم میدونه اسب رو جایگزین کنه
از نظر دود و آلایندگی هم الاغ ها عالی عمل میکنند
و از طرفی فقط از محل مدفوع الاغ یا همون پشکل ماچالاق شهر خودمون میشه کلی درآمد کسب کرد
یه بار خودم حساب کردم که درآمد فروش پشکل یه الاغ از درآمد و حقوق یه معلم بیشتره
تو رو خدا مسئولین یه کم روی حرف و نظر من یه تحقیق و بررسی بعمل بیارند.
ممنونم
دروغ میگن مثل ابوجهل و هر چی ادم رزل و پست و بد ذات تو دنیاست تو طرح خودروی فرسوده جایگزین خرداد ماه اسممون در اومد پاییز امسال فصل تمام شد شکایت کردیم به وساطت صمت دو سه بار زنگ زدن شکایت با حقانيت ما مختومه اعلام شد زنگ زدم سایپا هیچی دستگیرم نشد گفتن تو نوبتی این برامون نان و اب میشه ماشین درب و داغان بیست سال کار کرده از نفس افتاده رو اخه احمق نفهم چی معاینه فنی بگیریم خودت خری مردم رو چی فرض کردی حالا خرج و هزینه ها کمه سالی سه بار هم تو گلوی درد گرفته برا معاینه فنی بریزیم
اول خودرو های تولید شده را به نزدیکی های مرز استاندارد برسانید بعد دم از اسقاط خودرو های قدیمی بزنید!!!بدنه و قطعات خودرو های قدیمی خیلی بهتر از تولیدات جدید شما ها به عنوان خودرو می باشد!!اول ایمنی واصالت خودرو های تولیدی را درست بفرمائید بعد ادعای برادری بکنید وگرنه خرید یک خودرو نو با ایمنی وکیفیت پایین تر از پراید که نشد هنر !!!به خدا خودروی قدیمی ژیان از تولیدات الان خیلی خیلی بهتره فقط شاید سودی از اسقاط خودرو بره به جیب یک عده ای مثل چای دبش و…..!!!؟؟؟در این مملکت باید از همه چیز بترسی
به رانندگان زحمتکش تاکسی وام طولانی مدت وبدون کارمزد و بهره و نزول و کوفت و زهرمار بدید تا بتونن ماشین فرسوده خودشون رو عوض کنن
دولت اگه بخواد کاری انجام بشه دستورشو صادر میکنه ، پس نمیخواد ، اگه راست میگه قراضهی منو ب قیمت مناسب برداره ماشین دلخواهمو آنی تحویل بده ما ب تفاوتشو بصورت قسطی ماهانه پرداخت کنم😑
منم با ایشون هم نظرم
فقط دولت در نمایندگی خودرو فرسوده تحویل بگیره و یک ماشین مناسب و قیمت مناسب بگذارد که ماشینهای فرسوده جمع آوری بشود این که بنده خودرو فرسوده به اون دلال شاخدار بدهم و یک برگ اسقاط دستم باشه تا ببینم کدوم عاقازاده برای این طرح تصمیم بگیره و آیا ناهار خورده یا نخورده گلوش نرم کنه با چای دبش
اصن اینجور فایده نداره برید برا اختلاس بعدی برسید
گلوتون خشک نشه این همه گفتید حداقل یه چای دبش بخورید سر صبی😐
من یه شاستی بلنددارم(پیکان)ولی اسقاط بدم دیگه نمیتونم ماشین بگیرم بجزاینکه دولت یه برنامه بزاره کمک کنه قسطی بدم که اونم چشمم آب نمیخوره که بخوان اینکارو بکنه تمام
خرج زندگی ما رو این خودروهای فرسوده میدهند
مردم فریب ندن فکر چاره برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باشند
بهترین راهکار این هستش
کسی که خودروی فرسوده داره بره نمایندگی خودروشو بردارن و متناسب با درخواست و توانایی مالی طرف مقابل یکی انتخاب کنه.
مابه التفاوت آن را یا بصورت نقد و یا اقساط پرداخت کنه…
که این عمل هم برای هوای پاک، هم خریدار و هم فروشنده خوبه اما به ضرر دلال هستش
از اونجا که مملکت جیب بری اسلامی ما یک مملکت دلال پرور هستش و ریس مافیای دلالین بزرگ مسولین و سردمداران مملکت هست این عمل پسندیده انجام نخواهد شد.
با این گرونی ماشین نمیشه .هم باید قیمت ماشینی که برای طرح فرسوده ثبتنام میشه باید یکم کمتر باشه هم موعد تحویلش زودتر و قیمت ماشین فرسوده رو یکم بیشتر بردارن.تا ماهم بتونیم از شر ماشین اوراقی خلاص بشیم وگرنه کسی حاضر نیست ماشین فرسوده رو همینجوری مفت بده
ماشینو کردین خدامیلیون تومن توقع دارن ماشینو بدیم بانرخ فرغون بعدبخریم بانرخ ننه ملانصرالدین اینا جایی نمیخوابن که اب زیر پاشون بره
سلام
من تاکسی مدل 83 سوار میشم و هر روز یه خرج جدید داره و هر سه ماه باید برم معاینه فنی
اگه دولت حمایت کنه و آورده کمی بتونم خودرو صفر بگیرم که مشگلی نیست
مشگل از جایی شروع میشه که آورنده من یک دستگاه خودرو پلاک عمومی هستش به علاوه نزدیک به 150 میلیون تومان
شما فکر میکنید یک راننده تاکسی میتونه 150 میلیون پسانداز کنه؟؟!!!
با این تورم و مخارج بی حد حساب شدنیه؟؟؟
پیشنهاد من به عنوان یک راننده تاکسی
اولا قیمت گواهی اسقاط افزایش پیدا کنه
دوما قیمت خودرو را نسبت به قیمت سواری کاهش پیدا کنه
سوما وامی در نظر بگیرند که قابل بازپرداخت باشه
قیمت سواری اگه بالا بره به هرحال مردم خرید میکنن تو نیاز هر خانواده خودرو ست
اما برای رانندگان زحمت کش تاکسی بحث سواری نیست
ممکنه ماهی یک بار هم خانواده من سوار ماشین نشن
چون رانندگان تاکسی فرصتی برای تفریح و سفر ندارن
اگه یک روز کار نکن چیزی برای خوردن ندارن
امیدوارم با تصمیمات صحیح باعث کم شدن دغدغه مردم بشن
انشالله
👍👏👏👏👏👏👏👏
من راننده تاکسی تهران هستم از سال ۱۳۹۹ درسایت نوسازی ثبت نام کردم سال ۱۴۰۰ پیش پرداخت ۵۶ میلیون به صندوق کارافرین امید واریز کردم ایرلن خودرو سه مرحله ماشینو گرون کرد بعد از ۱۶ ماه گفتند بیا پولتو پس بگیر نه وام میدیم نه ماشین تاکسی رانی هم گفتند برو پولتو پس بگیر. خدا وکیلی من از کجا ۴۰۰ملیون بیارم ماشینو نوسازی کنم شما بگید اقای اقای رییس جمهور . اقای مسعول چه خاکی بریزم سرم منه مستاجر .ازکجا بیارم .
اسقاط باید فقط با خودرو های برقی انجام دهند تا مشکلات حل شود
پرایده کره ای رو بدیم دویست میلیون بذاریم روش تا پراید آشغاله سایپا بهمون بدن؟!!!! عجب مملکتی شده چرا تو سری رو فقط باید اقشار پایین بخورن، والا تنها چیزی که برامون مونده ی جفت کلیه است که واسه اونم نقشه کشیدن
سلام خسته نباشید خدمت تمامی وزیر ها شما لطفا اول اگه می خواهد مشکل آلودگی حل کنید از تمام ارگانها دولتی شروع کنید ماشین ها فرسوده بالای ۲۰ سال را از طریق مزایده می فروشند به مردم و دنبال جمع کردن ماشین فرسوده هستند به خاطر اینکه صندوق دولت پر شود همه ماشین های فرسوده را از طریق مزایده می فروشند لطفا این را شما اول اسقاط کنید بعد به مردم بگید
بهترین راهکار این است که دولت شرایط رابرای مالکان خودروهای فرسوده مهیا کند تابتوانند درقبال اسقاط خودرو مالکش بتواند یه ماشین نو بگیرد،ازطریق وام کم بهره وامتیاز دادن به نمایندگی وخودروساز درقبال ازرده خارج کردن خودروفرسوده
چون شماها به دولت سفارش میکنین حتما اجرا میکنن خیالتان راحت
پیشنهاد می کنم برای خودروهای عمومی مثل تاکسی ها ،جایگزین خودرو های تاریخ گذشته خارجی صفر کیلو متر با همان قیمت خارج، بدون مالیات عوارض و حق گمرک جایگزین شوند که هم در مصرف سوخت وهم در کاهش آلودگی هوا بشدت تاثیر دارد و مردم هم از آسایش و امنیت کامل برخوردار میشوند اگر واقعا راست می گویید!!!
چرا وام نمیدهید که حداقل بتوانیم پولش رو جور کنیم .
منکه کارمندولت هستم ویک سمند 84دارم نمی توانم حتی یک ساینا بخرم چطور اسقاط کنیم با کدام پول
زورشون به خودروسازان نمیرسه فشار به ملت میارن
ماکه کفش داشتیم وای به حال پابرهنه ها
لعنت بر عاگازاده ها
اخه این چه وضعیتیه من با سواری شخصی اسنپ کار میکنم ماشینم مدل 82پرایده فرسوده شده پراید کردید 270میلیون پرایدمنو اسقاط 40میلیون برمیداره از کجا بیارم عوضش کنم با این مخارج و گرانی خدایش یه کاری بکنید تو این گرانی شرمنده زن بچه شدیم اخه چرا این همه گرانی چرا این همه ماشین ووسایل وخرج ومخارج گران کردید به خدا نمیرسونیم خواهشا فکری بکنید به راننده اسنپ ها ماشین قسطی بدید قیمت پایین برداریم خرج زن وبچه رو بدیم حد عقل یا حق خدا پشت پناه همه
چگونه میتوان امید به زندگی.رزق یک خانواده وتنها منبع درآمد چند نفر رادودستی به دولت دادو قیمت ناچیزی در اذای آن به ما بدهد .باید فکری دراین باره دولت بااندیشد تا مردم این قشر آسیب پذیر دچار مشکل نشوند