شرکت ایران خودرو اخیراً شرایط جدیدی را برای ثبتنام خودروها اعلام کرده است که متأسفانه بسیاری از متقاضیان واقعی را ناامید کرده است.
به گزارش بنکر (Banker)، با افزایش مبلغ مسدود شده به 300 میلیون تومان، تنها دلالان از این تغییرات بهرهمند خواهند شد. این تصمیم نه تنها به کاهش صفهای خرید کمک نخواهد کرد، بلکه به گسترش بازار سیاه خودرو و افزایش قیمتها نیز دامن میزند.
خرید خودرو به یکی از چالشهای بزرگ برای مصرفکنندگان واقعی تبدیل شده است. این بار ایران خودرو تصمیم به برگزاری قرعهکشی برای عرضه سه محصول جدید شامل تارا، سورنپلاس و دناپلاس دستی با موعد تحویل فروردین سال ۱۴۰۴ گرفته است.
اما نکته مهم این است که برای ثبتنام در این طرح، متقاضیان باید 300 میلیون تومان را در حسابهای وکالتی مسدود کنند.
در حقیقت، این مبلغ در دورههای قبلی 100 میلیون تومان و در آخرین عرضه 230 میلیون تومان بود، و هر بار که شاهد عرضه خودرو هستیم، این رقم بیشتر میشود.
در همین حال، بازار خودروی ایران سالهاست که با انحصار مواجه بوده و تازه با ورود محدود خودروهای وارداتی به سمت تنوع محصولات حرکت میکند.
با این حال، قیمت خودروهای وارداتی کمتر از 2 تا 3 میلیارد تومان نیست و این وضعیت عملاً امکان خرید برای بسیاری از مصرفکنندگان واقعی را محدود کرده است.
در نتیجه، این افراد ناچارند یا به خرید از بازار آزاد روی آورند یا برای دریافت خودرو از طریق قرعهکشی، مبلغی را در حساب وکالتی مسدود کنند.
دستورالعمل تنظیم بازار خودرو نیازمند بازنگری است
بررسی دستورالعمل تنظیم بازار خودرو -مصوبه 543 شورای رقابت- حاکی از آن است که در تبصرههای الف و ب بند 9 ماده 4 این دستورالعمل، تصریح شده است که برای فروشهای فوری یا فوقالعاده، 50 درصد از مبلغ فروش خودرو و در روش پیشفروش، حداقل به اندازه مبلغ پیشپرداخت حداکثر تا 50 درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد .
این وضعیت در خرید خودروهای داخلی در حالی مشاهده میشود که سیاستگذاران تلاش مؤثری برای بهبود فرآیند فروش نمیکنند و خودروسازان با بازگشت به سیستم قرعهکشی، فروش خودرو را به یک قرعهکشی بزرگ تبدیل کردهاند.
در این شرایط، تنها در صورتی که مصرفکننده شانس بیاورد، میتواند صاحب خودرو شود و در غیر این صورت باید منتظر عرضههای آینده باشد که زمان دقیق ثبتنام و تحویل آنها نیز مشخص نیست.
بسیاری از مصرفکنندگان واقعی توانایی بلوکه کردن مبلغ 300 میلیون تومان را ندارند و به همین دلیل دلالان با خرید کد ملی و ثبتنام در این طرحها، بازار را مختل کردهاند.
بنابراین، به نظر میرسد که سیاستگذاران باید در خصوص شیوه عرضه خودروهای داخلی بازنگری کنند، به گونهای که فروش خودرو که در تمام کشورهای دنیا یک امر متعارف است، از حالت قرعهکشی خارج شود. حداقل، کاهش مبلغ مربوط به پیششرط ثبتنام باید مدنظر قرار گیرد.