در نسل فعلی که بانکها در مرحله تحول دیجیتال هستند، تمرکز روی مشتریان و راهکارهای شخصیسازیشده، با استفاده از بیگ دیتا و هوش مصنوعی، فرارفتن از ارائه خدمات مالی به دستیار مالی، تغییراتی است که دنبال میشود.
به گزارش خبرنگار بنکر (Banker)،برخی دیجیتالیکردن تمامی مراحل و فرایندهای موجود بانکداری سنتی از مرحله صفر آن را سبک جدید میدانند. اما آنچه که در بانکداری دیجیتال متمایز و تعیینکننده است شناخت مشتری و رفتار اوست.
آنجایی که مشتری، محور باشد نه محصول. آنجایی که مشتری بداند بانکی وجود دارد که با ورود به آن، بانک او را میشناسد و بر اساس عملیاتی که تاکنون انجام داده میتواند پیشنهاد محصولات خاصی به او دهد. مشتری در اغلب موارد، حق انتخاب محصول سفارشیشده دارد.
با این تعاریف، مشخص میشود که بانکداری دیجیتال یک محصول نیست، یک فرایند است و هدف آن تغییر سبک زندگی انسانها است.
در دنیای به شدت دیجیتالی امروز، حرکت به سوی بانکداری دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست و به یک ضرورت تبدیل شده است و مسلماً بانکهایی در این عرصه موفق خواهند بود که به موقع با این موج دیجیتالی شدن همراه گردند.
براساس گزارش بنکر، در میانه بحران کووید ۱۹، تخمین زده شد ارزش بازار جهانی بانکداری دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۲.۱ میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود این رقم در سال ۲۰۲۶ به مبلغ ۳۰.۱ میلیارد دلار برسد.
شریک قابل اعتماد مشتریان
در این رهگذر بانکداران ایرانی نیز اگرچه با تاخیر وارد این عرصه شدند اما با توجه به توسعه و رشد زیرساخت های این پلتفرم آینده روشنی در انتظار این صنعت ایرانی است.
از جمله بانک هایی که بستر توسعه این شیوه بانکداری را استارت زده است بانک سینا می باشد. یکی از برنامههای جدی در این بانک که از گذشته کلید خورده، موضوع پیاده سازی بانکداری دیجیتال است.
در راستای حرکت از مدل کسبوکار بانکداری سنتی به رویکرد اکوسیستمی، استراتژی بانک سینا دچار تغییر اساسی شده و تمرکز آنها به جای محصولات بر مشتریان قرار گرفته است.
بر این اساس، این بانک به مرور زمان با تغییر شیوه عملیات خود و انعطافپذیری، میزان دسترسی و شفافیت را برای مشتریان افزایش داده است.
در سفر این بانک به سوی مشتریمحوری با بهرهگیری از فناوریها و از طریق ایجاد شراکتهای هدفمند و باز مهندسی فرآیندها و ساختار کنونی در بستر اکوسیستم بانکداری دیجیتال آغاز شده است.
به این ترتیب، این بنگاه اقتصادی با توجه به رویکرد خود تبدیل به شریکی قابل اعتماد برای مشتری میشود که به وی در راستای زندگی آسانتر، خدمات شخصیسازیشده ارائه میدهد.
بانکداری بر اساس ذائقه مشتری
امروزه موسسات مالی در راستای برآورده ساختن انتظارات فزاینده مشتریان، گستره محصولات و خدمات خود را به گونهای که در گذشته سابقه نداشته است گسترش دادهاند و در این مسیر با دیگر سازمانها و حتی رقبای خود برای ایجاد شبکههایی جهت ارائه مناسبتر پیشنهادات و خدمات ائتلاف نمودهاند.
مدیرعامل بانک سینا با تشریح سند راهبردی کسبوکار بانک سینا بر بستر دیجیتالی شدن و تدوین نقشه راه این بانک، می گوید: برای دوام و بقا در صنعت بانکداری و افزایش سهم از بازارهای جدید، توسعه بانکداری دیجیتال و تغییر در خطوط کسبوکار از مهمترین برنامههای راهبردی این بانک به شمار میرود.
غلامرضا فتحعلی با اشاره به راهاندازی پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک در آینده نزدیک به عنوان ابزاری در مسیر کسبوکار جدید بانک، افزود: در بانکداری دیجیتال بر اساس ذائقه مشتری پیش خواهیم رفت و با انتخاب گروههای مشتریان، محصولات نیز با توجه به قابلیتهای بانک طراحی و ارائه میشود. به این معنا که از محصولمحوری به سمت و سوی مشتریمحوری حرکت خواهیم کرد.
ارائه خدمات با پیشنهاد مشتری
او با اشاره به اینکه حرکت نظام بانکی به سمت بانکداری پلتفرمی کلید خورده است تصریح کرد: محور برنامهها و فعالیتهای بانک سینا بر توسعه کسبوکار نوین استوار است و این بانک همسو با تغییرات فنآوری و تدوین استراتژیهای نوین کسبوکار، ضمن ورود به حوزه فعالیت جدید در نظام بانکی جایگاه خود را در حوزههای عملکردی بیش از پیش ارتقا خواهد داد..
فتحعلی با اشاره به برنامه بانک مبنی بر حرکت از محصولمحوری به مشتریمحوری، بیان کرد: در طرح بازاریابی کسبوکار بانک سینا نیز به بخشهای خدمات، کشاورزی و صنعت توجه شده و بر اساس اشتهای پیروزی بانک، گروههای مختلفی از مشتریان هدف در این طرح مدنظر قرار میگیرند و بر اساس ظرفیتهای موجود، گروههای مشتریان انتخاب و محصولات بر مبنای نیاز و خواسته هر یک از این گروهها طراحی و ارائه خواهد شد.
تنها راه فعالیت بانک ها در آینده
به واقع می توان اذعان داشت که بانکداری دیجیتال چیزی فراتر از واقع است تا شما بتوانید با دیجیتالی کردن تمامی بانک ها و تمامی خدمات و سرویس دهی های بانکی به صورت غیر حضوری از بسیاری از این خدمات بدون مراجعه به شعبه های مختلف بانک ها بهره مند شوید.
بنابراین بهتر است هر چه سریعتر در نظام بانکداری، تمامی فعالیت های بانک ها را در آینده بر پایه بانکداری دیجیتال تنظیم نمود تا بدین ترتیب هر یک از افراد حقیقی و حقوقی بتوانند با توجه به دیجیتالی شدن نظام بانکداری، نسبت به ارتقای رتبه اعتباری خود در شرکت های اعتبار سنجی اقدامات لازم را صورت بخشند و بتوانند تمامی بدهی ها و اقساط بانکی خود را به صورت غیر حضوری پرداخت نموده و تمامی فعالیت های دیگر خود را از جمله چک های برگشتی و راه های کنترل و جلوگیری از آن را به صورت غیر حضوری انجام دهند تا با اعتبار سنجی مناسب خود بتوانند همچنان از بسیاری از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.