با بررسی بازار صنعت بانکداری در ایران، شاهد روند رشد سریع نئوبانکها و بانکهای دیجیتال هستیم. بانکها برای پیشرو بودن، نئوبانکهای خود را با ویژگیهای منحصربهفرد راهاندازی کردند.
به گزارش بنکر (Banker)، تحولات سریعی که در صنعت بانکداری در طول پنج سال گذشته رقم خورده، در کمتر صنعتی مشاهده شده است. شرکتهای فینتک یکی از بازیگران اصلی این تحول هستند و اقدامات بزرگی در این راستا انجام دادهاند.
بانکداری دیجیتالی، تغییر در رویکرد بانکداری سنتی با هدف تغییر سبک زندگی است. این مسیر و گذار، تغییر در تفکرات و فرآیندها را به همراه دارد. در این شیوه ارائه خدمات بیشتر مشتریمحور است تا محصولمحور.
آغاز تحول دیجیتال در بانکداری ایران
بانکداری دیجیتالی در ایران به معنای واقعی خود هنوز در مراحل اولیه است. نمونههای موفق اجرای بانکداری دیجیتالی در کشور صرفا به برخی فعالیتهای داده کاوی در مورد تاریخچه فعالیتها و گردش مالی مشتریان و بخشبندی مشتریان مطابق با این اطلاعات محدود میشود.
البته در این باره میتوان به طراحی و اجرای استراتژیهای CRM و بازاریابی مطابق با این اطلاعات اشاره کرد.
صنعت بانکداری به دلیل تقاضای مشتریان برای محصولات جدید، همراه با رقابت جدید از سوی سایر بانکها و موسسات غیرمالی، دچار تحولات قابلتوجهی شده است.
بیشتر بانکها در تلاش برای نوآوری، چرخههای کوتاهتر توسعه محصول جدید و کاهش هزینهها، ابتکارات تحول دیجیتال را آغاز کردهاند.
برای بانکهایی که میخواهند نیازهای در حال تکامل مصرفکنندگان را برآورده سازند و بر رقبای جدید دیجیتال غلبه نمایند، چابکی سازمانی و توانایی نوآوری، انطباق و پاسخ سریع دیگر یک انتخاب نیست، بلکه سنگبنای تحول دیجیتال موفق برای آنهاست.
بهمنظور موفقیت یک بانک دیجیتال، نیاز است تا با سرعت بالا، حجم قابلتوجهی از مشتریان به بانک جذب گردند.
۲۵ تا ۳۵ درصد از هزینههای عملیاتی یک بانک سنتی، مربوط به نگهداری از شعب است. با توجه به این آمار، بانکهای سنتی باید از چنین بسترهایی برای بازاریابی و ایجاد تجربه برای مشتریان استفاده نمایند.
با ظهور بانکها و مؤسسات مالی تمامدیجیتال، بانکهای سنتی رقابتی تنگاتنگ با این رقبای نوظهور دارند و باید از تمامی ظرفیتهای خود در این تقابل استفاده کنند. توجه به شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و تبلیغات نظیر به نظیر، نمونهای از این موارد است.
سرزمین هوشمند سینا
بانک سینا از سال گذشته حرکت به سمت تحول دیجیتال را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است و به عنوان نقشه راه سهساله این بانک به صورت پویا و با هدف پیشبرد مطلوب اهداف بانک و رشد سهم بازار، از سال جاری پیادهسازی و اجرایی شده است.
بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال و پلتفرمی از تحولات روز نظام بانکی تلاش دارد در طرح راهبردی کسبوکار که از سال جاری عملیاتی شده، با ساماندهی «سرزمین هوشمند سینا» که بستری برای ارائه پلتفرمهای بانکداری دیجیتال است، اقدام به بهرهبرداری از مجموعه پلتفرمهای بانکداری دیجیتال کرده است.
سرزمین هوشمند سینا دارای رویکرد تحولی در کسبوکار بانکداری الکترونیک است و زیستبوم مبتنی بر پلتفرمها برای توسعه بانکداری دیجیتال، ایجاد زنجیره ارزش دیجیتال در حوزه کسبوکارهای آنلاین، هوشمندسازی فعالیتهای مالی و… در بانک سینا محسوب میشود.
قرار است در این سرزمین هوشمند مجموعهای از پلتفرمها و سامانههای آنلاین با بهرهگیری از ظرفیتهای نوین بانکداری دیجیتال شکل بگیرند.
در نخستین گام، اپلیکیشن بانکداری دیجیتال بانک سینا با نام «سیبانک» در این سرزمین شکل گرفته است و در حال حاضر موضوعاتی مانند احراز هویت، افتتاح حساب و درخواست صدور کارت در این سامانه به صورت برخط انجام میشود که مقرر است به زودی همه خدمات بانکداری خرد و اجتماعی از جمله دریافت کلیه تسهیلات، صدور و ارائه چک الکترونیک و… نیز بر روی این پلتفرم ارائه شوند و به این ترتیب مشتریان حقیقی و دارندگان کسبوکارهای کوچک از حضور در شعب بانک سینا برای دریافت خدمات خود بینیاز خواهند بود.
همزمان با توسعه «سیبانک»، بازارگاه «سیمارت» به عنوان دومین پلتفرم سرزمین هوشمند سینا نیز اخیراً به بهرهبرداری رسیده است.
این بازارگاه جزئی از اکوسیستم دیجیتال بانک سیناست که هدف آن ارائه خدمات مطلوب و ارزشآفرین به گروههای مشتریان است.
چک الکترونیک
بانک سینا بر اساس استراتژی و رویکرد تحولی، به دنبال توسعه سبد محصولات و خدمات در حوزه بانکداری دیجیتال است و ارائه چک الکترونیک نیز در راستای تکمیل زنجیره ارزش خدمات این بانک قرار دارد.
با توجه به مزیتها و قابلیتهای این محصول، به منظور سهولت در انجام امور مشتریان، با استفاده از ظرفیت شرکت توسن، چک الکترونیک تا پایان پاییز امسال برای مشتریان بانک سینا ارائه خواهد شد.
بانکداری دیجیتال در خدمت دانش بنبان ها
بانک سینا بر اساس ظرفیتهای ناشی از اجرای طرح راهبردی کسبوکار از جمله توسعه بانکداری دیجیتال، این امکان را فراهم کرده است تا محصولات و کالاهای تولیدی شرکتهای دانشبنیان را در بازارگاه «سیمارت» به عنوان یکی از پلتفرمهای سرزمین هوشمند سینا عرضه کند تا ضمن حمایت مادی از این تولیدات، از این طریق نیز حامی اقتصاد دانشبنیان باشد.
سفارشیسازی خدمات
در این طرح، توسعه بانکداری دیجیتال به عنوان یکی از راهبردهای اصلی بانک سینا پیشبینی شده است.
این بانک در این حوزه از طریق طراحی پلتفرمهای برگرفته از تحلیل تجربه مشتریان، به منظور سفارشیسازی خدمات، به دنبال ارائه بستههای جذاب در این قالب می باشد تا بتواند تمام خدمات مورد نیاز مشتری را در بستر دیجیتال ارائه کند.
به گفته مدیرعامل بانک سینا، بانکداری پلتفرمی در حال حاضر ابزار مناسبی برای ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان فراهم ساخته است و بانک سینا برنامهریزی جدی و متمرکزی برای توسعه بانکداری پلتفرمی انجام داده است.
غلامرضا فتحعل، طرح راهبردی کسبوکار را محور اصلی اقدامات بانک سینا در سال جاری برشمرد و گفت: در سال گذشته بر اساس بررسیهای بهعمل آمده، از میان یک هزار و 319 مسئله شناساییشده بانک، به پنج مسئله اصلی و کلیدی رسیدیم که تبیینکننده ضرورت طراحی و اجرای طرح راهبردی کسبوکار است و امسال با تمرکز بر این مسائل و نظامبخشی به آنها تلاش میکنیم به اهداف ترسیمشده در این طرح دست یابیم.