بنکر | Banker
شنبه 17 خرداد 1404
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • RSS
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بنکر | Banker
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تغییر بانکداری از زاویه بانکداری دیجیتالی

7 فروردین 1400
در ارز دیجیتال

 «تحول دیجیتال» به‌دنبال تحول همه‌جانبه‌‌ سازمان از طریق به‌کارگیری و ادغام فناوری در کسب‌وکار، مدیریت و عملیات آن است. شرایط اخیر تحمیل شده توسط پاندمی کرونا نیز نوعی از غربال بی‌رحمانه را بر کسب‌وکارها جاری ساخته است و آنهایی که قابلیت‌های دیجیتالی بیشتری داشته یا به سرعت به آن مجهز شده‌اند احتمال بقای بیشتری یافته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان‌های امروز، از جمله بانک‌ها، چاره‌ای جز حرکت به‌سوی دیجیتالی شدن ندارند. بانک در مسیر این تحول بنیادین به‌تدریج به یک «بانکِ تمامْ دیجیتالی» تبدیل می‌شود که در قالب «بانک‌داری دیجیتالی» در بانک تحقق می‌یابد.

تحول دیجیتالی در بانک‌ها، در نهایت باید به «تحول دیجیتالی در مدل کسب‌وکار، محصولات و خدمات بانکی و تجربه‌ی مشتری در تعامل با بانک» منجر شود. این بدان معنا است که تحول دیجیتال بانک‌داری، در درجه‌ی اول تأثیری مستقیم روی محصولات و خدمات بانک‌ها خواهد داشت و از آن‌جا دیگر ابعاد بانک را متحول خواهد ساخت.

حال این سؤال پیش می‌آید که بانک‌ها چگونه باید چنین تحولی را در کسب‌وکار و سازمان خود پیاده‌سازی کنند؟

بررسی مطالعات و پژوهش‌ها و تجربیات داخلی و بین‌المللی در زمینه‌ی بانکداری دیجیتالی، نشان می‌دهد یکی از رویکردهای موثر برای تحقق چشم‌انداز بانک‌داری دیجیتالی، «به‌کارگیری تفکر اکوسیستم‌محور و تبدیل بانک به پلت‌فرمی برای سرویس‌دهی به کسب‌وکارها» است. این نقطه آغاز مفهوم «بانک‌داری به‌عنوان سرویس» است.

ایجاد بانک دیجیتال با بهره‌گیری از معماری سازمانیِ مبتنی بر توسعه‌ قابلیت‌های بانک‌داری به‌عنوان سرویس

با نگاهی به بازار بانکداری در ایران می‌توان گفت که با وجود موفقیت نسبی بانک‌های ایرانی در زمینه‌ی ایجاد کانال‌های دسترسی دیجیتالی برای مشتریان خود، هنوز با بانک‌داری دیجیتالی فاصله‌ی زیادی داریم؛ چرا که به‌جای آن‌که مشتریان برای بانک تعریف کنند به چه محصولات و خدمات بانکی نیاز دارند، بانک‌ برای مشتریان تعریف می‌کند که چه محصولات و خدماتی در دسترس آن‌ها قرار دارد. این در حالی است که لازمه‌ی بانک‌داری دیجیتالی، طراحی محصول و خدمات بانک‌داری مبتنی بر شناخت کامل از نیازها و مشکلات تک‌تک مشتریان بانک است.

مروری بر پژوهش‌ها و تجربیات مستندسازی شده در زمینه‌ی بانکداری دیجیتالی توسط بانک‌ها و شرکت‌های مشاوره‌ معتبر بین‌المللی، نشان می‌دهد که یکی از بهترین رویکردها برای دست‌یابی به مدل ایده‌آل‌گرایانه‌ فوق از «بانکِ تمامْ دیجیتالی»، «تبدیل بانک به یک پلت‌فرم» است. منظور از «بانک‌داری به‌عنوان پلت‌فرم» یا به‌عبارت بهتر «بانک‌داری به‌عنوان سرویس» مدلی از بانک‌داری است که در آن یک بانک رسمی و دارای مجوز، خدمات بانک‌داری دیجیتال خود را از طریق ارائه‌ی API با محصولات کسب‌وکارهای غیربانکی یکپارچه می‌کند. بدین ترتیب یک کسب‌وکار غیربانکی مانند یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند به مشتریان‌ خود خدماتی نظیر: کیف پول دیجیتالی، کارت پرداخت، خدمات اعتباری و خدمات پرداخت غیر نقدی و الکترونیکی را بدون نیاز به داشتن مجوز بانک‌داری ارائه دهد.

شکل زیر نمایان‌گر چگونگی کارکرد رویکرد بانک‌داری به عنوان سرویس است:

تغییر نگاه به بانکداری از زاویه بانکداری دیجیتالی

با به‌کارگیری این رویکرد، بانک، معماری سازمانی درونی خود را در قالب یک پلت‌فرم دیجیتالی (Digital Back-End) بازطراحی می‌کند و سپس با ایجاد دسترسی به این پلت‌فرم برای واحدهای مختلف کسب‌وکاری بانک و هم‌چنین کسب‌وکارهای بیرونی، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با ترکیب قابلیت‌های بانک‌داری با نوآوری در مدل کسب‌وکار، اقدام به ساختن محصولات و خدمات مالی و تجربه‌ی مشتری سفارشی‌سازی‌شده‌ای برای نیازهای اختصاصی مشتریان و گروه‌های هدف ویژه‌‌ای چون کسب‌وکارهای فعال در یک صنعت خاص، گروه‌های اجتماعی خاص از مردم (مانند کسبه)، ترکیب محصولات و خدمات مالی با دیگر کسب‌وکارها (مثل اتصال سیستم‌های مدیریت مالی سازمان‌ها با حساب بانکی آن‌ها) و … نماید.

منظور از قابلیت کسب‌وکار به طور خلاصه این است که سازمان برای دستیابی به اهداف خود (Why) چه کارهایی را (What) قادر است انجام دهد. به عبارت دیگر، سازمان چگونه و با چه منابعی (How) موفق می‌شود برای ذی‌نفعان خود ارزش یا خروجی ایجاد کند. به همین ترتیب، قابلیت‌های بانکداری هم عبارتند از: مجموعه‌ای منسجم از راهبردها، ساختارهای سازمانی و نقش‌ها، مهارت‌ها، فرایندها، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و داده‌ای که به بانک اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود ارائه دهد.

عمده بانک‌ها صرفا از قابلیت‌های بانکداری به‌صورت درون‌زا بهره می‌برند تا بتوانند محصولات و خدمات مالی خود را به مشتریان عرضه کنند. اما پیش‌بینی می‌شود بانک‌داری به‌عنوان سرویس، به عنوان بستری که قابلیت‌های بانکی را به‌روی همگان باز می‌سازد تا هر کسی بتواند محصول مالی خاص خودش را بسازد، در سال‌های آتی، تمام صنعت بانک‌داری را زیرورو خواهد کرد. بانک‌داری به‌عنوان سرویس به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با بنگاه‌های بیرونی با ریسک کم‌تری وارد تعامل و مشارکت شوند.

در پارادایم بانک‌داری به‌عنوان سرویس، بانک، دسترسی به مجموعه‌ای مشخص از قابلیت‌های خود را برای استفاده‌ی کسب‌وکارهای بیرونی به‌ویژه فین‌تک‌ها ـ از جمله در حوزه‌هایی چون: شناخت مشتری (KYC) ، انتقال وجه و دسترسی به داده‌های مربوط به حساب‌های بانکی ـ از طریق APIها باز می‌کند. کسب‌وکارهای بیرونی می‌توانند با دست‌کاری این قابلیت‌ها، سرویس‌ها جدید یا سفارشی‌سازی‌شده‌ای را ایجاد کنند. بدین ترتیب، بانک‌ تبدیل به بازارگاه (مارکت‌پلیس) یا تجمیع‌کننده‌ (اگریگیتور ) محصولات مالی خواهند شد و می‌تواند اکوسیستم کسب‌وکاری پیرامون خود را برای ارائه‌ی خدمات ارزش‌افزوده به مشتریان با کمک شرکای تجاری خود که در قالب این اکوسیستم نظم یافته‌اند، خلق کند.

بنابراین بر اساس این رویکرد، برای «تحول دیجیتالی بانک‌داری» در بانک، باید «قابلیت‌های ویژه‌ی بانک‌داری» را در آن بانک مدل‌سازی کرد و سپس با ترکیب این قابلیت‌ها، «پلت‌فرم بانک‌داری به‌عنوان سرویس» بانک را در قالب نقطه‌ی کانونی شکل‌دهی به «اکوسیستم دیجیتالی کسب‌وکاری بانک» طراحی کرد.

بنابراین می‌توان گفت نقطه‌ شروع تحول دیجیتالی بانک‌داری، تحول قابلیت‌های استراتژیک کسب‌وکار بانک است که در قالب شناسایی و بهبود معماری سازمانی بانک‌داری انجام می‌شود. برای این منظور باید یک الگوی قابلیت‌های کسب‌وکار بانک‌داری (Banking Business Capabilities) را برای بانک طراحی کرد؛ الگویی که پایه و اساس «تحول دیجیتالی بانک‌داری» است و امروزه بانک‌ها در سراسر جهان در حال کار کردن روی آن هستند.

اما برای تحلیل معماری سازمانی و قابلیت‌های استراتژیک بانک چه رویکردی را باید به‌کار گرفت؟ یک چارچوب مفهومی جهانی که می‌تواند برای مدیریت فرایند مطالعات شناخت و تحلیل و بازطراحی و بازآفرینی بانک و قابلیت‌های آن مورد استفاده قرار گیرد، «چارچوب بایان (BIAN)» است که در سال‌های اخیر به‌شکل قابل توجهی در بانک‌های ایرانی هم شناخته شده است. شبکه معماری صنعت بانکداری (Banking Industry Architecture Network=BIAN)، یک انجمن مستقل و غیرانتفاعی است که توسط مجموعه‌ای از بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده سیستم‌ها/راهکارهای بانکی و مؤسسات علمی از سراسر جهان با هدف ارائه‌ی بهترین تجارب (Best Practices) در زمینه‌ی معماری سرویس‌گرای صنعت بانکداری مبتنی بر قابلیت‌های بانکداری در سال 2008 راه‌اندازی شده است.

چارچوب بایان بنابر تعریف خود یک چارچوب معماری سازمانی مبتنی بر قابلیت‌های بانکداری است که در سه لایه‌ اصلی معماری سازمانی؛ یعنی معماری کسب‌وکار، معماری اطلاعات و معماری اپلیکیشن‌ها مدل‌های مرجعی را مبتنی بر معماری سرویس‌‌گرا ارائه می‌کند (شکل زیر):

تغییر نگاه به بانکداری از زاویه بانکداری دیجیتالی

اما نکته‌ی مهم این است که بایان صرفا یک چارچوب مرجع است و نه متدولوژی و در نتیجه برای به‌کارگیری آن در عمل باید از متدولوژی مشخصی استفاده کرد. پیشنهاد خود مؤسسه‌ی بایان برای به‌کارگیری این چارچوب در جهت معماری سازمان بانک‌ها بهره‌گیری از متدولوژی مشهور توگف (TOGAF) به‌عنوان معتبرترین متدولوژی معماری سازمانی در دنیا است که در ایران هم شناخته شده و سال‌ها است در معماری سازمانی سازمان‌ها و مؤسسات غیربانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«توگف» یک متدولوژی معماری سازمانی معرفی شده توسط گروه باز (The Open Group) است که توسط برترین سازمان‌های دنیا استفاده می‌شود. توگف امروزه مهم‌ترین استاندارد معماری سازمانی در جهان است و زبان مشترک میان معماران سازمان را در دنیا بیان می‌کند.

همان‌طور که توضیح داده شد توگف یک متدولوژی عام معماری سازمانی است و برای بهره‌گیری از آن در حوزه‌ بانکداری باید آن را سفارشی‌سازی کرد. برای این منظور، طبق توصیه‌ مؤسسه‌ بایان، می‌توان از ترکیب چارچوب بایان و توگف استفاده کرد. شکل زیر ارتباط میان این دو مدل را بر اساس پیشنهاد مؤسسه‌ بایان نشان می‌دهد:

تغییر نگاه به بانکداری از زاویه بانکداری دیجیتالی

شرکت داتین، به عنوان یکی از ارائه‌دهنگان راهکارهای جامع بانکی در کشور، آمادگی دارد بانک‌ها را در بازطراحی «معماری سازمانی درونی بانک (معماری کسب‌وکار، معماری سیستم‌های اطلاعاتی و معماری فناوری)» در قالب «قابلیت‌محور» و با بهره‌گیری از مدل ترکیبی توگف و بایان، به گونه‌ای همراهی کند که زمینه برای اجرایی‌سازی یکی از بهترین استراتژی‌های دیجیتالِ بانک یعنی ایجاد «اکوسیستم کسب‌وکاری مبتنی بر بانکداری به‌عنوان سرویس» فراهم شود.

در فرصت بعدی توضیح خواهیم داد که بانک‌ها چگونه می‌توانند این رویکرد به معماری سازمانی را در عمل پیاده کنند.

*مهدیه نوروزیان /معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین

برچسب ها: بانکداریبانکداری دیجیتالیبانک‌هاپاندمی کروناتحول دیجیتالدیجیتالی شدنفناوریکسب‌‌‌‌‌وکار
توئیتاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریارسال

بیشتر بخوانید

ویژه بنکر

ارز بدون سند قاچاق شد! | دستور جدید برای نگهداری ارز

12 خرداد 1404
بانکداری

با بانکداری ویدیویی بانک ملت، پنج‌شنبه‌ها هم بانک باز است!

7 خرداد 1404
بانکداری

بانک کشاورزی وارد فاز تحول دیجیتال شد

28 اردیبهشت 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار بنکر

یورو

یورو جای دلار را می‌گیرد؟ دلار فعلاً بی‌رقیب است

17 خرداد 1404
بدهکار

بدهی‌های مشکوک‌الوصول بانک‌ها اعلام شد

17 خرداد 1404
بیمه مرکزی

ممنوعیت سوءاستفاده از نام بیمه مرکزی در شرکت‌های بیمه

17 خرداد 1404

قیمت انواع سکه پارسیان امروز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404

قیمت طلا،سکه و دلار امروز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404
بازنشستگی

حقوق خرداد بازنشستگان کِی پرداخت می‌شود؟ تأخیر در حقوق!

17 خرداد 1404

ویژگی‌ها و رفتارهای بانک‌های بد

17 خرداد 1404

نهنگ‌ها کدام آلت‌کوین‌ها را شکار کردند؟

17 خرداد 1404
سیگنال

بازارها به کدام سمت می‌روند؟ این 5 سیگنال را از دست ندهید

17 خرداد 1404
فرار از بازار

راز شرکت‌های کاغذی فاش شد؛ دام خطرناک سودجویان!

17 خرداد 1404

سقوط شاخص بورس و رشد درهم | بازارها به هم ریخته‌اند؟

17 خرداد 1404
طلا و نقره

ریزش ناگهانی قیمت طلا | نقره در اوج ۱۲ ساله!

17 خرداد 1404

بانک‌‌‌ها چقدر حق وام دارند؟

17 خرداد 1404

قیمت روز خودروهای سایپا | شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404
khodro

قیمت روز خودروهای ایران‌خودرو | شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404

وب گردی

سقف متحرک استخر ، بیما ، عمل زیبایی بازیگران، پلکسی

مروری بر دسته بندی اخبار

  • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ارز دیجیتال
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه
  • بانکداری
  • بانکداری الکترونیک
  • بنکر پلاس
  • تاریخ و اقتصاد
  • خدمات آنی
  • خودرو
  • دیگه چه خبر ؟
  • صرافی
  • طلا و ارز
  • قانون بانکداری
  • کافه بانک
  • گزارش روز
  • نگاه بنکر
  • وام
  • ویژه بنکر
  • یادداشت

آخرین اخبار

یورو

یورو جای دلار را می‌گیرد؟ دلار فعلاً بی‌رقیب است

17 خرداد 1404
سکه

سقوط قیمت سکه امامی و بهار آزادی | آخرین نرخ‌ها امروز شنبه

17 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ما را دنبال کنید

بایگانی اخبار

  • تماس با ما
  • درباره ما

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ویژه بنکر
  • اخبار روز
  • بانکداری
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • دریافت شماره شبا
  • دیگه چه خبر ؟
  • تاریخ و اقتصاد
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد