درنظر بگیرید که شما مقابل یک دستگاه خودپرداز با قابلیت ویدئو کنفرانس تعاملی ایستاده اید و قصد دارید در خصوص نوعی از سرمایه گذاری یا اعطای وام مشورت بگیرید ، تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که از طریق دستگاه خودپرداز با یک مشاور گفتگو کنید یا فرض کنید می خواهید مجموعه ای از تراکنش های بانکی مثل دریافت وجه ، پرداخت قبض ، انتقال وجه و …. انجام دهید ، یک دستگاه خودپرداز نسل جدید براحتی به برنامه ی کاربردی موبایل هوشمند شما متصل شده و با اسکن یک بارکد از موبایل شما ودریافت مشخصات شناسایی شما تراکنش بانکی موردنظر شما را انجام می دهد.
در سالهای اخیر ،حرکت بسوی بانکداری دیجیتال شتاب گرفته است همچنانکه موسسات مالی و بانک های سنتی بسرعت در حال بکارگیری فناوری های مالی و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند . حال این پرسش ها ، مطرح است که آینده ی شعب چه خواهد شد ؟ یا شاید بهتر باشد بپرسیم آیا آینده ای برای شعب وجود دارد ؟
تحقیقاتی از سوی Accenture در کانادا و آمریکا ، بر روی چهار هزار بانک نشان می دهد که در سالهای اخیر شعب برخی بانکها در این مناطق با نرخ بالا و سرعت بسیار زیاد در حال بسته شدن هستند . با این روند در این صنعت براحتی افرادی را می بینیم که معتقدند شعبه خواهد مرد و آینده متعلق به بانکهای دیجیتال است .
اما نکته ی مهم این است که امروزه یکی از مسایل کلیدی که بانکها با آن روبرو هستند تغییر نگرش مشتریان است آنها دیگر چون گذشته به بانکها نگاه نمی کنند بر اساس پژوهش های این موسسه ، 79 درصد مشتریان روابطشان را با بانک صرفا عملکرد های ساده می دانند نه سرویس دهی یا مشاوره ! همچنین مشتریان ، بطور فزاینده ای همین عملیات ساده بانکی را بصورت دیجیتال انجام می دهند و روش های دیجیتال را عملا جایگزین عملیات درون شعبه ای می کنند . با توجه به این آمار آیا بانکها باید بازنگری در تعداد شعب فیزیکی شان داشته باشند و به سمت دیجیتال شدن حرکت کند ؟
در واقع هنوز نه !
اگرچه امروزه شعبه ها برای برخی عملیات ، بسیار گران بنظر می رسند اما همچنان روابط طبیعی مشتریان ، ترویج و ارتقای تصویر بانک و القای احساس امنیت به مشتریان از طریق شعب فیزیکی صورت می پذیرد .مشتریان هنگام مواجه شدن با مسائل پیچیده مالی یا معاملات بزرگ کماکان ترجیح می دهند گزینه ی رفتن به شعبه را در اختیار داشته باشند . تنها 29 درصد مشتریان ، دراین پژوهش اعلام کردند که آنها در سال 2020 کمتر از شعب استفاده خواهند کرد .دقت کنید ! " کمتر ، نه اصلا " ، بنابراین شعب بانک ها هنوز کارهای زیادی دارند برای انجام دادن .
اقدامات موسسات مالی و بانکی بشرطی موثر واقع می شوند که در هر دو عرصه ی فیزیکی و دیجیتال به بیانی دیگر سنت بانکداری و فناوری مالی ، حضور داشته باشند . این امر به آنها اجازه خواهد داد روابط مستحکمی با مشتریان خلق کنند و در سایه ی آن روابط بتوانند ارزش سازی کرده و این ارزش را درتولید و ارائه خدمات و جذب منابع جدیدکه نتیجه ی آن درآمدهای جدید است به سطوح بالاتری ارتقا دهند .
بطور طبیعی بالارفتن قابلیت های دیجیتال و کامل شدن آن از ترافیک و تعدد مشتریان در شعبه می کاهد و این یکی از دلایل ابتدایی پرداختن برخی بانکها به مقوله ی کاهش هزینه می باشد اما بیشتر نگاه ها متوجه تبدیل شبکه ی بانکی به مراکزی برای فروش و خدمات پس از فروش خواهد شد . بدین ترتیب شعبه دچار یک تغییر دائمی است . حالا دیگر شعبه جایی است برای روابط رودر رو و بی واسطه ، جایی که مشتریان می توانند آنچه از مسیرهای آنلاین و نرم افزار های کاربردی بصورت مقدماتی ایجاد کرده اند را با عملیات درون شعبه ای تکمیل کنند . در کنار این بانکها فرصت خواهند یافت برای قابلیت های دیجیتالی شان ، خط و مشی تعیین کرده و شعب ، اهداف عالی بانک را بر مبنای این خط و مشی ، رقم بزنند . موفقیت بانک در گروی پیش بینی راهبرد جدید دیجیتال برای اهداف سنتی این صنعت است . فروش تدریجی و ایجاد وفاداری در مشتریان کمک می کند فناوری های جدید درامتداد حرکت روبه جلوی شعبه باشد .
دراین شرایط شعب روی جذب منابع تمرکز می کنند ، توسعه خدمات را امکان یابی کرده و با افزایش کیفیت خدمات و ارائه مشاوره ، خدماتشان را از شکل قدیم خارج و مبدل به خدمات تخصصی می کنند .
برای رسیدن به این هدف یعنی تبدیل شعبه به مراکز تخصصی و مشاوره ی مالی موسسات مالی نیازمند سرمایه گذاری گسترده روی زیر ساخت های فناوری اطلاعات هستند چرا که آنها علاوه بر یک ارتباط یکپارچه ،میان شعب می بایست بتوانند در بحث امنیت ، کیفیت ارتباط و سرعت با یکدیگر رقابت کنند
در برخی نقاط جهان بانکها حتی یک گام فراتر رفته اند و اجازه دادند نرم افزارهای کاربردی شان را کاربران و مشتریان ، مطابق با نیازهایشان ، توسعه دهند که البته با رعایت نکات امنیتی این موضوع می تواند بانکداری دیجیتال را هم از حیث فرم و هم از حیث محتوا متحول سازد .
شعب بانکها در عصر دیجیتال، کارهای زیادی دارند برای انجام دادن اما درصد حصول به نتایج دلخواه ، بستگی به نوع دیدگاه ، شناخت از مشتریان و تعامل با آنها و ارتقای زیرساخت های فنی خواهد داشت . در واقع لازم نیست بانکها برای کاهش هزینه ها بیشتر شعب را تعطیل کنند بلکه می بایست برنامه های جدیدی برای درآمدزایی آن ها داشته باشند .