بنکر | Banker
یکشنبه 18 خرداد 1404
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • RSS
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بنکر | Banker
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

آغاز قرن زنجیره‌ها

23 اسفند 1399
در یادداشت

فرقی نمی‌کند جوان باشد یا پیر، طبقه متوسط باشد یا متمول، فرد باشد یا شرکت، بنگاه کوچک باشد یا بزرگ؛ مشتری مشتری است. باید پیدایش کنیم و از او مراقبت کنیم. این دیدگاه هنوز هم طرفدارانی دارد و در دیدگاه سنتی بانکداری ایران هنوز مدیران زیادی هستند که به اصطلاح معروف هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را!

در بانکداری بین‌المللی اما تقریبا از زمان نظریه پردازی بزرگانی همچون کاتلر و حتی قبل از آن، یافتن بازار هدف و تمرکز روی آن سال‌هاست که رواج یافته و البته در بانکداری نوین داخلی نیز حداقل در مقام سخن و در تدوین اسنادی از قبیل برنامه‌های استراتژیک، مشخص کردن مشتریان هدف اهمیت پیدا کرده است. چند سالی است که برخی بانک‌های داخلی پا را فراتر نهاده و واحدهایی هم همچون بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری را تا‌سیس کرده‌اند. در بانکداری بین‌المللی اما گام‌های جدیدی برداشته شده؛ گام‌هایی که منحصر به یافتن مشتریان هدف و ارضای تقاضای فردی آنها نیست؛ «تقاضای جمعی» مفهومی که پایه ارائه خدمات به گروه‌ها و زنجیره‌هاست. بانکداری شرکتی شاید بتواند تقاضای هر شرکت را به‌صورت مجزا پاسخ دهد اما آنجا که شرکت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند در بسیاری از موارد شرکت‌های کوچک بانکی را برای ارائه خدمت برمی‌گزینند که شرکت بزرگ مدنظر دارد.

مفهوم زنجیره تا‌مین سال‌هاست که در علوم مختلف جایگاه و قرب زیادی پیدا کرده است. آنجا که مدیریت یک زنجیره از تا‌مین‌‌کننده مواد اولیه، تولید‌کننده، عمده فروش، خرده فروش و مصرف‌کننده نهایی در کانون توجه مدیران قرار می‌گیرد. مدیریت کسب و کار که روزی متمرکز روی تصمیمات فردی بود و حتی پس از شکل‌گیری شرکت‌ها و سازمان‌ها، تشکیلات مذکور نیز وابسته به افراد شکل می‌گرفت، کم کم ماهیت فردمحوری و پس از آن سازمان‌محوری را پشت سر گذاشته و می‌توان آینده را دوران زنجیره‌ها دانست. آنجا که منافع برد-برد گروهی جایگزین منافع افراد و تک سازمان‌ها می‌شود. این زنجیره‌ها تقاضای جمعی دارند که سازمان‌های خدماتی روی پاسخ دادن به این تقاضا متمرکز خواهند شد. در زنجیره‌های تا‌مین سه جریان اصلی وجود دارد:

۱- جریان مواد/کالا

۲- جریان اطلاعات

۳- جریان مالی (پول/اعتبار)

سه جریان اصلی که ایده نگاه جمعی به جای نگاه به تک تک اجزا را برای کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های همه اجزا دنبال می‌کنند.

بانک‌ها به‌عنوان متولی اصلی یکی از این سه جریان (جریان پول و اعتبار) می‌توانند نگاه جمعی و تا‌مین تقاضای کل زنجیره را جایگزین تمرکز روی تک تک شرکت‌ها کنند. کاری که در ادبیات بین‌المللی روز به روز در حال گسترش است و پس از سال‌ها گفت‌وگو درخصوص مدیریت ریسک زنجیره تا‌مین مالی و محاسبه بهره‌وری زنجیره مذکور، در دو سال اخیر برخی محققین حتی پا را فراتر نهاده و سخن از حسابداری زنجیره تا‌مین به جای حسابداری تک‌شرکت‌ها به میان آورده‌اند. شاید امروز تصورش هم سخت باشد اما شاید روزی اجزای ثابت یک زنجیره تا‌مین ترازنامه مشترک و صورت سود و زیان جمعی تنظیم کنند به اعتبار دارایی‌ها و بدهی‌های جمعی خود از بانک‌ها اعتبار بگیرند. اینکه این تقاضای جمعی اول بروز می‌کند و سپس بانک‌ها سراغ پاسخ دادنش می‌روند یا چند بانک هوشیار در بدو امر سراغ این ایده می‌روند و این تقاضای تجمیع شده را پاسخ می‌دهند، سوالی است که پاسخش شاید در یک دهه آینده مشخص شود. اما آنچه روی می‌دهد قطعا به عملکرد بازیگران اصلی این صحنه از جمله صنایع پیشرو، بانک‌ها و بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.

شواهد گویای یک حقیقت است و آن اینکه: «قرن بعدی قرن زنجیره هاست.»

آنجا که تا‌مین تقاضای جمعی جایگزین تا‌مین تقاضای فردی می‌شود و ارائه خدمات به زنجیره‌ها ریسک‌ها و هزینه‌های اعضای زنجیره و خدمات‌دهندگان به آنها را به مراتب خواهد کاست. قرنی که در ادبیات کسب و کار بین‌المللی بیش از بیست سال است که آغاز شده و امید می‌رود در کشور ما نیز با آغاز قرن جدید شمسی آغاز شود. قرنی که زنگ خطر را برای بانکداری سنتی، اختصاصی و شرکتی به صدا درآورده است.

برچسب ها: بانکداری سرمایه‌گذاریبانکداری شرکتیبانکداری نوینبرنامه‌های استراتژیکزنجیره‌هاکاتلر
توئیتاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریارسال

بیشتر بخوانید

دکتر آیت‌اله ابراهیمی
بانکداری

ضرورت‌های خط کسب و کار بانکداری شرکتی

18 بهمن 1402
کافه بانک

کتاب بانکداری شرکتی 2 منتشر شد

30 آبان 1402
آموزش بانکداری

کتاب “بانکداری شرکتی 2 “به زودی منتشر می گردد

10 مهر 1402

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار بنکر

بانک کشاورزی ۹۲ساله شد

17 خرداد 1404

با نیک وام بانک ملت، هم وام بگیر هم جایزه ببر!

17 خرداد 1404

حضور بانک رفاه در نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی

17 خرداد 1404

تاثیر تغییر رئیس فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال

17 خرداد 1404

آخرین قیمت طلا شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴/کاهش تب طلا

17 خرداد 1404

آخرین قیمت دلار آزاد در بازار امروز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404

شرایط جدید دریافت وام فوری بانک رسالت اعلام شد!

17 خرداد 1404
عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی

پیش‌بینی مهم همتی درباره دلار

17 خرداد 1404
نرخ سود بانکی

چرا نرخ سود بانکی پایین نمی‌آید؟ پاسخ اقتصاددانان

17 خرداد 1404
یورو

یورو جای دلار را می‌گیرد؟ دلار فعلاً بی‌رقیب است

17 خرداد 1404
بدهکار

بدهی‌های مشکوک‌الوصول بانک‌ها اعلام شد

17 خرداد 1404
بیمه مرکزی

ممنوعیت سوءاستفاده از نام بیمه مرکزی در شرکت‌های بیمه

17 خرداد 1404

قیمت انواع سکه پارسیان امروز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404

قیمت طلا،سکه و دلار امروز شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

17 خرداد 1404
بازنشستگی

حقوق خرداد بازنشستگان کِی پرداخت می‌شود؟ تأخیر در حقوق!

17 خرداد 1404

وب گردی

سقف متحرک استخر ، بیما ، عمل زیبایی بازیگران، پلکسی

مروری بر دسته بندی اخبار

  • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ارز دیجیتال
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه
  • بانکداری
  • بانکداری الکترونیک
  • بنکر پلاس
  • تاریخ و اقتصاد
  • خدمات آنی
  • خودرو
  • دیگه چه خبر ؟
  • صرافی
  • طلا و ارز
  • قانون بانکداری
  • کافه بانک
  • گزارش روز
  • نگاه بنکر
  • وام
  • ویژه بنکر
  • یادداشت

آخرین اخبار

بانک کشاورزی ۹۲ساله شد

17 خرداد 1404

با نیک وام بانک ملت، هم وام بگیر هم جایزه ببر!

17 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ما را دنبال کنید

بایگانی اخبار

  • تماس با ما
  • درباره ما

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ویژه بنکر
  • اخبار روز
  • بانکداری
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • دریافت شماره شبا
  • دیگه چه خبر ؟
  • تاریخ و اقتصاد
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد